~mizz white pink~

~mizz white pink~

Wednesday, June 8, 2011

hidup ini

dah lama nak conteng2 dekat blog kesayangan ni.emm kesanyangan ke.ehe. orang kata hidup ni satu perjudian. tipu lah kalau dalam hidup tak ada masalah. masalah itu adalah perjudian sebenarnya. bila kita ada masalah segera kembali kepada Yang Maha Pencipta. tak ada manusia yang nak hidup susah sepanjang masa. tapi masalah, cubaa,cabaran halangan tu semua proses pematangan dalam hidup .semua orang pernah susah. setiap dari kita ada zaman dan masa kesusahan masing-masing. so 2 semua terpulang pada kita sama ada nak ambik kesusahan tu sebagai ikhtibar. ada masalah jangan sesekali mengeluh. sbb tu tanda kita x bersyukur dengan ujian dan kurniaan ALLAH. ada pelbagai ujian yang ALLAH berikan kepada hamba-hamba-NYA. kesusahan, masalah, kemiskinan, kessakitan, kegagalan, kekecewaan. malah kesenangan, kekayaan, kejayaan, kelebihan paras rupa, kebijaksanaan, 2 juga asadalah ujian ALLAH swt utk hambanya. Iaitu untuk menguji sejauh mana kita ingat pada NYA dan sama ada kita lalai atau tidak dengan nikmat dan kesenangan yang diberi.


tipulah kalau kita tidak seronok dengan kesenangan dan nikmat yang diberi. tapi berjaga0jaga. andai kita tak bersyukur, sekejap ALLAH boleh ambik semua. sentiasa tanamkan dalam hati dan minda yang kita ni sentiasa dalam penilaian ALLAH swt dan markah itu akan d bawa ke akhirat sana. kita x nak markah y menunjukkah gred gagal. di dunia pun kita nak markah yang cemerlang. di Akhirat lebih-lwbih lagi kan.

setiap orang pernah buat salah. tapi kesalahan yang lalu kita jangan ulang. sebab orang yang baik x kan ulang kesalahan dia utk kali yang kedua. bila dia cakap dia insaf maknanya dia maksudkannya. kadang-kadang kita perlu susah untuk memaafkan kesalaha orang tu so, dia tidak akan sia-sia kan maaf 2. sebab bila kita terlalu mudah memaafkan kesalahan orang maaf tu akan jadi sesuatu yang tiada nilai dan tak bermakna. orang akan cenderung utk ulang balik kesalahan mereka. jadi adalah lebih baik kalau kita susah utk memberi maaf kepada seseorang itu kan?

1 comment:

  1. bagi akak, dia nak ulang salah yang sama.. itu hal dia dengan Allah. sbb urusan akak ialah memaafkan. sbb kalo akak tak memaafkan dia, berkemungkinan satu hari nanti akan ada manusia lain pulak tak maafkan akak.

    manusia mmg susah nak berubah. kalo dah macam tu.. susah sangat. kecuali dia benar2 insap (bak kata encik z dalam kelas). kita cuma boleh berusaha je. yang lain adalah urusan Dia dan Dia Maha Mengerti atas setiap perkara yang Dia izinkan untuk berlaku kat dunia ni.. (termasuk kehadiran manusia yang selalu ulang salah dia tu kat idup kita)..

    wallahualam~

    ReplyDelete