~mizz white pink~

~mizz white pink~

Saturday, February 25, 2012

solat itu tiang agama al-quran itu penawar segala duka



pernah x anda semua alami keadaan macam ni.. 
yang mana korang tetibe jadi susah hati..resah x tentu pasal..
erm.. hidup ni susah diduga kan?
kadang2 ALLAH datangkan keresahan tu supaya
kita ingat pada DIA..
hari 2.. maksud saya 2-3 hari yang lepas..
langsung x boleh tidur malam..x tahu kenapa..
puas cari sebab..
nak kata x hepi..
erm...alhamdulillah.. gembira seadanya..
habis tu kenapa?
pas 2 ajak la yusra konon2 nye nak hilangkan susah hati 2 pegi tgok muvie..
tapi x jadi jugak..sampai satu stage saya terfikir..
kenapa yer jadi macam ni..
ke ada sesuatu yang ALLAH datangkan kepada saya supaya igt kat DIA..
lepas ..lepas sembahnyang asar..
tiba2 ,ata tertengok pada sebuah naskhah biru.. yang
dah lama saya tinggal.. kalau dulu masa kat rumah..
naskhah ini teman saya.. tapi kenpa hati ni cepat sangat berubah..
kenapa hati ni cepat sangat lalai..
saya ambik al-quran 2 n sudah sedikit berhabuk   masyaALLAH..
betapa selama ini saya x endahkan perintah ALLAH yang satu itu..
betapa asyiknya saya dengan dunia..
sampai saya lupa amalan yang ayah dah terapkan 
sejak kecil...
saya bukak saja al-quran 2..
x semena-mena perasaan saya jadi sebak..
muka mak ayah..terbayang dalam fikiran saya..
terbayang wajah mereka yang mengharapkan kejayaan dari saya..
terbayang wajah mereka yang mengharapkan supaya
SAYA menjadi insan yang solehah..
tapi apa yang say dah buat..sebaliknya
saya seronok dengan dunia.. tanpa memikirkan akhirat..
sembahyang lima waKtu hanya sekadar mencukupkan syarat..
tanpa saya hayati fadhilat dan sembahnyang itu sendiri..
masa ni.. tiba2 saya rasa kerdil sangat..
banyaknya dosa yang saya dah lakukan... dosa itu walau tidaklah
sebesar dosa lain..tapi.. ttp dikira dosa.. hakikatnya manusia itu x terlepas
dari melakukan dosa kan??
msa ni..air mata tu pulak rasa murah je..
aku teruskan baca quran jugak.. n aku baca sambil menangis..
aku x tahu kenapa..tiba rasa takut dengan kesalahan-kesalahan aku yang dulu.. ada ke keampunan untuk aku.. aku takut bila fikirkan..
aku nak jadi anak yang baik..
paling utama 
aku x nak heret mak ayah sama atas kesalahan aku di SANA nanti..
teringat hal tu.. rasa sebak sangat.. malah smp sekarang..
teringat hal tu..aku nak nangis..
setiap masa teringat muka mak ayah...
sayu sangat..

sesungguhnya solat itu tiang agama.. runtuh dan roboh tiang agama..
maka runtuh lah benteng keimanan diri.. solat itu mencegah
dari perbuatan keji dan mungkar... tanpa solat.. banyak lah anasir luar yang
boleh masuk dalam diri kita.. 
hati yang sudah gelap dan kelam.. semakin hitam dan kelam..
sehingga tak mampu membezakan antara kebenaran dan kebatilan..
kita nak ke macam tu? mmg tak nak kan..
bila resah kembalilah kepada fitrah.. ALLAH sentiasa merindui tangis hamba-hambaNYA yang berhajat kepadaNYA.. ALLAH sentiasa merindui hamba-hamba NYA yang mengharapkan cinta dari NYA..
ALLAH itu maha pemurah dan pengasih... ALLAH sentiasa ada
untuk kita.. tapi.. makin kita jauh dari ALLAH.. makin jauh ALLAh dari kita..
andai hidayah itu ditarik dari kita.. kita yang akan sesat tanpa pedoman..
ALLAH mampu membuat segala-galanya.. 
antara tanda-tanda hati yang mati adalah bila seronok melakukan maksiat dan tidak mampu membezakan antara kebenaran dan kebatilan..


bila baca quran ari 2..rasa tenang sangat sangat sangat..
rasa semua masalah kekusutan risau..
semua hilangg.. x ada dah susah hati tanpa tahu sebab yang jelas..
terima kasih YA ALLAH.. akhirnya KAU tunjukkan aku jalannya..
syukur padaMU ya ALLAH kerana KAU berikan peringatan dan teguran 
padaku dengan cara yang sangat halus.. syukur padaMU.. 
YA ALLAH jaga lah hatiku agar sentiasa berada pada jalanMU ya ALLAh..

No comments:

Post a Comment